RSS

Ανάλυσέ το : Το Κινέζικο GP

23 Apr

Στην πίστα της Σαγκάης που η χάραξή της είναι ο χαρακτήρας Shang του Κινέζικου αλφάβητου και το οποίο χρησιμοποίησε ή ενέπνευσε τον Herman Tilke να κατασκευάσει την πίστα, έγινε ο 4ος αγώνας του πρωταθλήματος του 2010. Χαρακτηριστικό της πίστας είναι σίγουρα η πολύ μεγάλη ευθεία (1175 μέτρα) στην οποία τα μονοθέσια φτάνουν τα 327 χλμ/ώρα πριν πέσουν στα 87 για να στρίψουν. Για να επιτευχθεί αυτό το νούμερο στην φάση της πέδησης περνούν 3 δευτερόλεπτα στα οποία ο οδηγός δέχεται δυνάμεις της τάξεως των 5g. Η απόσταση για την φάση της πέδησης είναι μόλις 140 μέτρα!

Αναφέρουμε την χαρακτηριστική ευθεία γιατί αυτή ήταν η οποία έφερε στην McLaren κάποιο σημαντικό πλεονέκτημα κυρίως από την χρήση του λεγόμενου F-Duct. Αυτή η τεχνική εξέλιξη ήταν μια ιδέα της McLaren η οποία πρακτικά μειώνει τις αεροδυναμικές αντιστάσεις στο πίσω φτερό δίνοντας στο μονοθέσιο την δυνατότητα να έχει 5-7 χλμ/ώρα υψηλότερη τελική ταχύτητα. Στην συγκεκριμένη πίστα μπορεί να έφερνε μέχρι και 0.4 δευτερόλεπτα στον γύρο, πράγμα πολύ σημαντικό. Από την στιγμή που η FIA και ο τεχνικός υπεύθυνος Charlie Whiting αποφάνθηκαν ότι το σύστημα είναι νόμιμο, όλες οι ομάδες άρχισαν να το αντιγράφουν. Στον συγκεκριμένο αγώνα δικό τους σύστημα δοκίμασαν οι Ferrari, Mercedes και η Williams. Η Sauber το είχε δοκιμάσει στην Αυστραλία. Άτυχη στάθηκε η Williams της οποίας τα εξαρτήματα απαραίτητα για την χρήση του συστήματος, έμειναν … κολλημένα στο τελωνείο, με αποτέλεσμα να το δοκιμάσει μόνο το Σάββατο το πρωί. Όλοι φαίνεται ότι θέλουν κάποια τέτοια λύση. Ο Vettel είπε «Πρέπει να το έχουμε. Δεν έχει σημασία εάν είσαι μια ομάδα από την μέση, ή μια από τις καλύτερες. Σου δίνει κάποιο σημαντικό πλεονέκτημα στον γύρο ανάλογα με την πίστα». Το βραβείο όμως της καλύτερης ατάκας το παίρνει ο τεχνικός διευθυντής της Scuderia Toro Rosso ο οποίος προφανώς δεν έχει τον προϋπολογισμό για να εξελίξει ένα τέτοιο σύστημα. Είπε λοιπόν : « … εάν έχω 10 Ευρώ στην τσέπη μου και πεινάω, θα πάρω 2 σάντουιτς με αυτά αντί για 3 γραμμάρια χαβιάρι. Μπορεί να βρούμε κάποιο πλεονέκτημα σε 5 μήνες εξέλιξης, αλλά στον ίδιο χρόνο μπορούμε να βελτιώσουμε άλλα τμήματα του μονοθεσίου. Κάποια τέτοια συστήματα δεν είναι καλά για κάποιους σαν εμάς, οι οποίοι έκαναν την αεροδυναμική σήραγγα να δουλέψει σωστά τον Νοέμβριο». Στην Mercedes το δοκίμασαν την Παρασκευή το πρωί στο μονοθέσιο του Schumacher και προσπάθησαν να δουν εάν τα δεδομένα από την αεροδυναμική σήραγγα του Brackley ταίριαζαν με τα δεδομένα από την πίστα.

Την Παρασκευή όλοι παρακολούθησαν το ατύχημα του Buemi του οποίου έσπασε ο σύνδεσμος από το πάνω μπράτσο της δεξιάς ανάρτησης. Οι ρόδες αποκόπηκαν από το μονοθέσιο και ανεξέλεγκτο κόλλησε ευτυχώς στην αμμοπαγίδα. Το τριήμερο δεν ήταν καλό για την οικογένεια των Buemi μιας και η ξαδέρφη του που έτρεχε στο πρωτάθλημα του FIA GT1 στον αγώνα του Abu Dhabi είχε και αυτή ατύχημα σπάζοντας το ένα πόδι σε άσχημη έξοδο. Σίγουρα ένα τριήμερο που θα θέλουν να ξεχάσουν γρήγορα. Το άλλο θέμα που κυριάρχησε ήταν το πρόβλημα για ακόμα μια φορά με τον κινητήρα του Alonso. Ο Ισπανός οδηγός της Ferrari χρησιμοποιούσε τον κινητήρα που είχε στα ελεύθερα δοκιμαστικά του 1ου αγώνα στο Μπαχρέιν και τον οποίο τον αντικατέστησε τότε για λόγους ασφαλείας. Υπενθυμίζουμε ότι τότε υπήρχαν κάποιες περίεργες ενδείξεις στην τηλεμετρία και αποφασίστηκε να έχουν φρέσκο κινητήρα και οι δυο οδηγοί στον 1ο αγώνα. Ο κινητήρας λοιπόν δεν άντεξε και ο Ισπανός έχασε πολύτιμο χρόνο στα ελεύθερα δοκιμαστικά. Δεν έχουμε ακόμα πληροφόρηση για τον λόγο που «παρέδωσε το πνεύμα του». Οι πηγές μας από το Μαρανέλλο μας ανέφεραν ότι αυτός που έσκασε στην Μαλαισία είχε πρόβλημα στις πνευματικές βαλβίδες.

Το Σάββατο όλοι περίμεναν τις δυο Red Bull να κάνουν και πάλι το θαύμα τους φέρνοντας τα δυο μονοθέσια ψηλά στην εκκίνηση, και δεν απογοητεύτηκαν. Ο κόσμος ακόμα ψάχνει να βρει το μυστικό που κάνει τα μονοθέσια γρήγορα στα προκριματικά και γρήγορα στον αγώνα. Αυτό που φαίνεται είναι ότι τόσο οι Red Bull όσο και η Ferrari (σε μικρότερο βαθμό) έχουν φτιάξει μονοθέσια τα οποία δεν επηρεάζονται στην απόδοσή τους από το ύψος που έχουν από το οδόστρωμα. Δουλεύουν δηλαδή σε ένα μεγαλύτερο φάσμα από επιλογές σε ύψος. Σε αντίθεση για παράδειγμα με τις McLaren οι οποίες έχουν πρόβλημα όταν το μονοθέσιο είναι ελαφρύ και η απόσταση από το έδαφος σχετικά μεγάλη. Τι εννοούμε «σχετικά μεγάλη»;

Μια τυπική απόσταση από το έδαφος είναι τα 3 εκατοστά. Όσο πιο κοντά στο έδαφος κινείται το μονοθέσιο τόσο το καλύτερο, αλλά για να υπάρχει και ένα μέτρο και ένας έλεγχος, η ομοσπονδία τοποθετεί κάποια «ξύλινη σανίδα» στο πάτωμα του μονοθεσίου και στο τέλος του αγώνα δεν πρέπει να έχει φαγωθεί πάνω από κάποιο όριο. Έτσι οι ομάδες δοκιμάζουν στα εργοστάσια και στους προσομοιωτές διάφορες αποστάσεις από το έδαφος για να μπορέσουν να πάνε με έτοιμες λύσεις στην εκάστοτε πίστα.

Συστήματα για τον έλεγχο της απόστασης από το έδαφος κατασκεύασε και η McLaren, και μάλιστα δυο στον αριθμό. Το ένα ήταν καθαρά ενεργητικό σύστημα και συνέχεια ήλεγχε την απόσταση από το έδαφος, το οποίο κρίθηκε παράνομο από την FIA και το δεύτερο ήταν ένα σύστημα το οποίο κατά την διάρκεια της νύχτας ανύψωνε το μονοθέσιο κατά 3 χιλιοστά. «Εάν τα δυο συστήματα αυτά ήταν νόμιμα θα κερδίζαμε δυο με 3 δέκατα», είπε ο Whitmarsh της McLaren. Μιλώντας για την McLaren πρέπει να τονίσουμε ότι οι επιδόσεις της στα προκριματικά είναι απογοητευτικές, κάτι που δεν γίνεται στον αγώνα. Είναι καθαρό ότι με άδεια ντεπόζιτα τα μονοθέσια δεν δουλεύουν σωστά και έτσι δεν είναι ανταγωνιστικά.

Ο αγώνας ήταν συναρπαστικός και σε όλη την διάρκειά του κράτησε το ενδιαφέρον των τηλεθεατών σε υψηλά επίπεδα. Απο τον πρώτο κιόλας γύρο κάποιοι αποφάσισαν (έχοντας και το αυτοκίνητο ασφαλείας στην πίστα) να μπουν και να αλλάξουν ελαστικά περιμένοντας ότι οι θα ανοίξουν. Κάποιοι άλλοι (Button, Rosberg, Kubica και Petrov) έμειναν στην πίστα με τις μικτές συνθήκες. Τα ελαστικά αυτά για τις περίεργες συνθήκες του συγκεκριμένου αγώνα κρατούσαν μόνο για 15-20 γύρους. Ο Button έδωσε για άλλη μια φορά «μάθημα καθαρού μυαλού» στον Hamilton. Δική του ήταν η απόφαση, όπως και όταν αποφάσισε στην Αυστραλία να ρισκάρει, να παραμείνει στον αγώνα με τα ελαστικά για στεγνό οδόστρωμα. Ο Παγκόσμιος Πρωταθλητής χαρακτηρίστηκε από πολλούς ο νέος «Καθηγητής», προσωνύμιο του Alain Prost, ενώ από την άλλη o Hamilton χαρακτηρίζεται ο νέος «Senna» για τον επιθετικό τρόπο οδήγησης. Δεν υπάρχει βέβαια κανένα μέτρο σύγκρισης του τότε με το τώρα, αλλά γεγονός είναι ότι οι δυο αυτοί οδηγοί έχουν τον δικό τους τρόπο σκέψης και το δικό τους οδηγικό στυλ, το οποίο μας θυμίζει την μάχη ανάμεσα στους Teammate τότε στην McLaren, του Alain Prost και του Ayrton Senna. Ο Hamilton μπορεί να είναι γρηγορότερος και πιο επιθετικός από τον Button, αλλά o Παγκόσμιος Πρωταθλητής του 2009 είναι μεθοδικός και με καθαρό μυαλό στις δύσκολες στιγμές. Μπορεί ο Button να πήγε σε μια ομάδα που ήταν στημένη γύρω από τον Hamilton, αλλά ο Whitmarsh αποφάσισε να δώσει και στους δυο τις ίδιες ευκαιρίες και φαίνεται ότι δικαιώνεται προς το παρόν. Το Βρετανικό οδηγικό δίδυμο δουλεύει αρμονικά και δεν υπάρχει σημάδι, προς το παρόν, έντασης. Από την αρχή της χρονιάς ο Hamilton απέκτησε νέο μηχανικό αγώνα (αποχωρίστηκε αυτόν που είχε για 2 χρόνια) και έγιναν και άλλες τροποποιήσεις στην ομάδα που τον πλαισιώνει, ώστε να έχει όσο το δυνατόν «ίσες ευκαιρίες» με τον Button. Χαρακτηριστικό της οδήγησης του Hamilton ήταν τα συνολικά 25 προσπεράσματα που έκανε στην διάρκεια του αγώνα, ενώ στην δεύτερη θέση στο στατιστικό αυτό ήταν ο Fernando Alonso. Βέβαια τα παραπάνω χιλιόμετρα που του έδινε η τεχνική λύση του F-Duct στις ευθείες ήταν ένα μεγάλο όπλο, αλλά όπως και να το κάνουμε ο αριθμός ήταν εντυπωσιακός. H φάση που τον χαρακτήρισε, ήταν το συμβάν του με τον Vettel στα πιτ. Η θέση του Vettel ήταν πριν από αυτή του Hamilton στα πιτ και έτσι όταν ο Γερμανός έφυγε ολοκληρώνοντας την αλλαγή ελαστικών του, ο μηχανικός που χειριζόταν την ενδεικτική πινακίδα του Hamilton, έδωσε το OK για να φύγει, την στιγμή που ο Vettel ερχόταν. Αποτέλεσμα αυτού ήταν οι δυο οδηγοί να είναι ρόδα με ρόδα μέσα στο pitlane και στο τέλος ο Hamilton ήταν αυτός που στριμώχτηκε και αναγκάστηκε να αφήσει την θέση του. Οι αγωνοδίκες απλώς τους έκαναν επίπληξη μετά από την λήξη αγώνα και δεν υπήρχε καμία τιμωρία για τους δυο οδηγούς. Ίσως θα έπρεπε να την πληρώσει η ομάδα της McLaren για μη ασφαλή απελευθέρωση του μονοθεσίου από το πιτ στοπ. Σε αυτό το σημείο θα πρέπει να πούμε ότι η απόφαση των αγωνοδικών, όπως και αυτές στους προηγούμενους αγώνες, φαίνεται να ακολουθούν κάποια σκεπτικά τα οποία να δίνουν μεγαλύτερη ελευθερία στους οδηγούς. Στο κάτω κάτω μιλάμε “racing”, και οι οδηγοί θα πρέπει να έχουν ελευθερίες για να μπορούν να μας δώσουν θέαμα και όχι να φοβούνται για τυχόν τιμωρίες.

Το κόκκινο στρατόπεδο της Ferrari μας έδωσε την «φάση του αγώνα» όπως χαρακτηρίστηκε από πολλούς, την κίνηση του Alonso να περάσει τον Massa στην είσοδο των πιτ. Από καθαρά αγωνιστική πλευρά και εάν ξεχάσουμε για λίγο ότι οι δυο οδηγοί είναι στην ίδια ομάδα, η κίνηση εμπεριείχε μεγάλο ρίσκο. Ο Alonso βουτάει από την εσωτερική σε αριστερή στροφή και πηγαίνει ευθεία στα πιτ, την στιγμή που δίπλα του ήταν άλλο μονοθέσιο και δεν ήξερε εάν έμπαινε και αυτό για αλλαγή ελαστικών ή όχι. Πολύ εύκολα θα μπορούσε να έχει γίνει κάποιο ατύχημα ανάμεσα στους δυο οδηγούς. Ο Massa είπε ότι έχασε την φόρα του στην προτελευταία στροφή και έδωσε χώρο στον Alonso για να κάνει την κίνηση, ρίχνοντας εν μέρει και στον εαυτό του την ευθύνη. Αναγκάστηκε δε να πατήσει με τις δυο δεξιές του ρόδες στο γκαζόν, κάτι που ίσως να του στοίχιζε κάποια έξοδο. Τόνισε δε ότι θα μιλούσαν με τον Alonso για το θέμα αυτό, όπως μιλούν καθημερινά, όταν βρίσκονται στην πίστα. Στις μέρες που ακολούθησαν τόσο οι οδηγοί όσο και η ομάδα προσπάθησαν να μας πείσουν ότι πάνω από όλα είναι το συμφέρον της ομάδας. Τι μας είπαν ότι ταξίδεψαν με το ίδιο αεροπλάνο, τι ότι είναι καθαρά αγωνιστικό συμβάν και ότι έτσι πρέπει να το χειριστούμε και εμείς. Υπήρχε γεγονός πολύ μεγάλη προσπάθεια να ρίξουν τους τόνους.

Απο πόκερ ο Alonso ξέρει πολύ καλό και είναι σκληρό (στα τριήμερα των αγώνων μαζεύονται οι Alonso, Kubica, Rosberg και άλλοι οδηγοί και παίζουν πόκερ). Στην προηγούμενη στήλη «Ανάλυσέ το» μιλήσαμε για το μέλλον του Massa στην Ferrari και το κατά πόσο ο Βραζιλιάνος θα μπορέσει να απαντήσει στα παιχνίδια του Ισπανού. Βγήκαμε αληθινοί. Οι πηγές μας από την έδρα της Ferrari μας είπαν ότι πριν από τον αγώνα της Κίνας υπήρχαν κάποιες συναντήσεις για να συζητηθεί το θέμα που υπήρχε στην Αυστραλία και στην Μαλαισία, όταν και ο Massa καθυστερούσε τον πιο γρήγορο Alonso. Να είστε σίγουροι ότι μετά από το τελευταίο συμβάν θα υπάρξει και πάλι τέτοια συνάντηση. Και μην ξεχνάμε ότι ο επόμενος αγώνας είναι στην Βαρκελώνη, εντός έδρας για τον Alonso. Ο Ισπανός κάνει το παιχνίδι του δείχνοντας ποιος είναι το αφεντικό, το ερώτημα είναι τι θα κάνει ο Massa.

Μεγάλο θέμα δημιουργήθηκε και με την απόδοση του Michael Schumacher. Η επιστροφή του επτά φορές παγκόσμιου πρωταθλητή κυριάρχησε στο pre-season. Έχοντας ολοκληρώσει 4 αγώνες το ταμείο είναι φτωχό. Κατά μέσο όρο ξεκινάει από την θέση 7.8 και τερματίζει στην 8.7, χάνοντας 0.9 θέσεις. Έχει περάσει και στους 4 αγώνες στο τελευταίο σκέλος των προκριματικών. Έχει χάσει όμως και τις 4 φορές από τον teammate του Nico Rosberg. Στον τελευταίο ειδικά αγώνα η απόδοσή του “rainmaster” σε συνθήκες που ήταν ψωμοτύρι γιαυτόν κάποτε, ήταν κάτω των προσδοκιών. Ρωτήθηκε ο Ross Brawn γιατί είχε τέτοια απόδοση και η απάντησή του ήταν «Μακάρι να ήξερα». Μιλώντας στο Auto Motor und Sport είπε ότι το πρόβλημά του είναι εκεί που τα πράγματα είναι εύκολα. Ο Schumacher είπε ότι δεν είχε καλή γνώση των ενδιάμεσων ελαστικών, κάτι που είχε επίδραση στον ρυθμό του. Μάθαμε όμως ότι στην συνάντηση που είχαν οι μηχανικοί μετά από την λήξη του αγώνα με τους οδηγούς και τον Ross Brawn η συζήτηση άναψε για τα καλά και υπήρχε μεγάλη ένταση. Το καυτό θέμα ήταν το στήσιμο του μονοθεσίου, κάτι με το οποίο ο Schumacher δεν είχε πρόβλημα στην θητεία του στην F1. Στους επόμενους 2 αγώνες η Mercedes GP ετοιμάζει την απάντησή της στην εξέλιξη του μονοθεσίου. Πολλές επιλογές δεν υπάρχουν από την στιγμή που σε αρκετά τμήματα του μονοθεσίου έχει απαγορευτεί η εξέλιξη μέσα στην σαιζόν, κάνοντας πρακτικά την ριζική αλλαγή του παράνομη. Η αλλαγή στο μεταξόνιο κατά 5 εκ για να μεταφερθεί περισσότερο βάρος προς τα πίσω, αλλά και η αλλαγή στο κάλυμμα του κιβωτίου θεωρούνται σίγουρες αλλαγές. Ίσως βρισκόμαστε σε μια κατάσταση παρόμοια με αυτή της Ferrari πέρσι όταν έριξε στον κάλαθο των αχρήστων την εξέλιξη της F60 πολύ νωρίς και κινήθηκε για να φτιάξει ένα πολύ γρήγορο μονοθέσιο για την σαιζόν που διανύουμε. Ο Schumacher έχει την αμέριστη συμπαράσταση της Mercedes (δεν περιμέναμε κάτι άλλο) αλλά και φίλων του όπως ο Bernie Ecclestone. Το συμβόλαιό του, παρόλο που είναι 3ετούς διάρκειας, του δίνει την δυνατότητα να αποχωρήσει όποια στιγμή θέλει. Θα αντέξει να παλεύει στο μέσο του grid και όχι για την νίκη; Είναι λίγο νωρίς να το κρίνουμε. Φαίνεται όμως ότι η Mercedes έχει κάνει κίνηση για αντικατάστασή του. Μόλις μπορέσουμε και το διασταυρώσουμε θα μιλήσουμε με ονόματα.

Μετά απο την λήξη του αγώνα το θέμα συζήτησης ήταν ένα. Ωραία ήρθαμε στον αγώνα, πώς φεύγουμε απο την Κίνα; Τα προβλήματα στις αερομεταφορές έκαναν την επιστροφή όλων ένα μεγάλο πονοκέφαλο. Κάποιοι αποφάσισαν ότι είναι μια καλή ευκαιρία για διακοπές στην Ασία, κάποιοι άλλοι κινήθηκαν προς τις ΗΠΑ για να βρουν πτήσεις προς Ευρώπη, ενώ κάποιοι άλλοι κινήθηκαν προς Ντουμπάι, Ρώμη, Νίκαια και απο κει με αυτοκίνητα, τρένα και πούλμαν προς Βρετανία και Γερμανία. Τα twitter οδηγών και δημοσιογράφων (όποιοι είχαν βρει τόπο να παρακάμψουν το καθεστώς της Κίνας που απαγόρευε την χρήση twitter, blogs, κλπ) ήταν γεμάτα απο τρόπους διαφυγής, ενώ υπήρχε και ένας άτυπος αγώνας του ποιος θα φτάσει σπίτι του γρηγορότερα. Στην Ferrari αρνήθηκαν ευγενική προσφορά της Air Asia της οποίας ιδιοκτήτης είναι ο Tony Fernandes, αφεντικό της Lotus, επειδή η Ferrari έχει χορηγό την Etihad Airways. Τυχεροί στάθηκαν οι Vettel και Schumacher τους οποίους τους πήρε ο Bernie Ecclestone με το προσωπικό του Jet μέχρι την Μ. Βρετανία.

Το επόμενο αγωνιστικό τριήμερο είναι σε 14 μέρες στην Βαρκελώνη δίνοντας χρόνο στις ομάδες για ανασύνταξη. Περιμένουμε πολλές εξελίξεις στα μονοθέσια. Κυρίως για το περίφημο πλέον f-duct ή πίσω αεροτομές με παρόμοιο αποτέλεσμα. Στο πλαίσιο του τριημέρου στην Ισπανία περιμένουμε να μάθουμε και τι θα γίνει στο μέτωπο για τον προμηθευτή ελαστικών το 2011. Στο παιχνίδι εκτός απο την Michelin μπήκε και η Avon και ενδιαφέρεται και η Pirelli.

 
Comments Off on Ανάλυσέ το : Το Κινέζικο GP

Posted by on 23 Apr, 2010 in F1

 

Comments are closed.

 
%d bloggers like this: